Skip to main content

Forbered deg til forhandlinger med reiseleverandører

Guide til leverandørforhandlinger for innkjøpsansvarlige

3 min
Publisert: 19 August 2021Oppdatert: 13 June 2024
Procurement-professionals-supplier-negotiation-guide

Vi tok kontakt med våre reiselivseksperter hos Amex GBT Egencia (Egencia™) og dykket ned i en rapport fra Worldwide Business Research (WBR) for å få innsikt fra de spurte innkjøpsekspertene, slik at vi kunne lage denne guiden til leverandørforhandlinger. Denne guiden til leverandørforhandlinger vil gi deg en strategisk fordel i forhandlinger om reisekontrakter.

Last ned guiden til innkjøpsforhandlinger for å:

  • lære mer om potensielle utfordringer du kan møte, og hvordan du forbereder strategiske innkjøp
  • få en oversikt over dagens forhandlingslandskap for reiseleverandører
  • få en trinnvis guide til hvordan du forbereder forhandlingsstrategier
  • finne ut mer om hvilken analyse du trenger for å oppnå bedre resultater
  • lese mer om hvordan et reiseadministrasjonsselskap kan støtte effektive forhandlinger

Last ned guiden hvis du ønsker å bli oppdatert om vellykkede reiseforhandlinger, sette sammen en smart plan og vite mest mulig om viktige verktøy for bedriftsreiser i dag.

Tips til leverandørforhandlinger for innkjøpssjefer

Hovedmålet ditt er å sikre deg en best mulig avtale i forhandlingene med reiseleverandøren. For å oppnå bedre resultater må du kjenne forhandlingsprosessen og vite hvilke spørsmål du bør stille. Her er tre tips til innkjøpssjefer:

  • Tips 1: Lær mest mulig om ulike leverandører basert på kriterier som pris, omdømme og teknologi.
  • Tips 2: Klarlegg bedriftens reisemål, slik at du kan kjempe for kontraktsvilkår som gjenspeiler bedriftens verdier.
  • Tips 3: Gjør deg kjent med tidligere forespørsler om prisantydning (RFP) og kontraktsfornyelser i selskapet. Lærdom fra tidligere suksesser og fiaskoer vil forbedre forhandlingstaktikken din. Sjekk ut RFP-verktøysettet vårt her for å hjelpe deg i innkjøpsprosessen.

77 % av innkjøpsteamene sier at forhandlinger favoriserer leverandørene.[1] Men når du samarbeider med et reiseadministrasjonsselskap, har du en sterk støttespiller som kan hjelpe deg med å sikre et vinn-vinn-resultat. Reiseadministrasjonsselskaper kan bruke bransjeerfaringen og kunnskapen sin om reiseprogrammet ditt til å hjelpe deg med å få de beste tilbudene fra reiseleverandørene.

Tips til leverandørforhandlinger for Travel Managers

Leverandørforhandlinger handler ikke bare om kostnadsbesparelser. Dette er også en mulighet til å ta opp risikostyring og de ansattes velvære. Her er tre tips til Travel Managers:

  • Tips 1: Spør om tilgjengelige integrasjoner fra ulike leverandører. Du må sørge for at de ansatte kan stole på enkle prosesser for å effektivisere reiser og utlegg.
  • Tips 2: Identifiser alle interne interessenter i reiseprogrammet for å få en bedre forståelse av de viktigste prioriteringene for bedriftens reiseprogram. Ved å samarbeide med interessenter på viktige områder kan du legge til rette for enda mer verdi og effektivitet for bedriften din, samtidig som du øker tilfredsheten blant dine forretningsreisende.
  • Tips 3: Spør om eventuelle nye initiativer som leverandørene tilbyr, og vurder å forhandle med hoteller i flere segmenter samtidig. Du får tilgang til flere fordeler, for eksempel konsoliderte data, større rabatter, automatisering av prosesser og tidsbesparelser i forbindelse med forespørsler om prisantydning.

Guiden vår til leverandørforhandlinger vil hjelpe deg med å bygge bedre leverandørrelasjoner og forbedre forhandlingsferdighetene dine. Last ned guiden for å finne ut mer!

[1] Hospitality Net: https://www.hospitalitynet.org/news/4117484.html

Var dette innholdet nyttig?
0

Last ned